"IMPRESJE ANTWERPIJSKIE"
Stypendium naukowo-badawcze w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii
(02.11.1999 - 30.05.2000) dobiegło już końca. Zaobfitowało nowym cyklem prac, w
których wykorzystałam nowo poznane możliwości w starej, coraz rzadziej używanej
technice litografii.
Czas w Antwerpii przebiegał niezwykle szybko. Pełen był wytężonej pracy. Nawet czas
dwutygodniowych ferii przeznaczony był na realizację stypendium twórczego w Centrum
Graficznym Fransa Masserela w Kasterlee. Dwa tygodnie w tym międzynarodowym ośrodku
zaobfitowało w siedem barwnych litografii, a także poznanie nowej techniki. Sitodruk
poznawałam eksperymentując na małych formach graficznych. Najlepsze do tego okazały
się między innymi ekslibrisy. Techniką sitodruku stworzyłam siedemnaście nowych
znaków (opus 118-134), głównie o tematyce numizmatycznej. Oprócz trzech znaków dla
Tadeusza Sączka (prezes stowarzyszenia Archeologiczno-Numizmatycznego w Częstochowie)
są też ekslibrisy dla pana Władysława Gębczyka z Gliwic i mojej skromnej osoby. W
znakach tych wykorzystałam luźno wybrane elementy belgijskich banknotów o nominałach
200 i 1000-frankowych (tak często towarzyszące mi przez siedem miesięcy mojego pobytu w
Belgii), a także polski banknot dziesięciozłotowy. Wśród dwukolorowych sitodrukowych
znaków są i takie, które nie są związane z numizmatyką - dedykowane moim
przyjaciołom artystom.
Wiedziona ekslibrisową ciekawością postanowiłam odwiedzić Międzynarodowe Centrum
Exlibrisowe w Sint Niklaas. Czytelników na pewno zainteresuje kilka faktów na jego
temat.
Centrum zostało zapoczątkowane 15 marca 1975 roku 50-oma tysiącami znaków z kolekcji
Jana Rhebergena. Rozwój Centrum był i wciąż jest prowadzony przez Radę Nadzorczą
zawiązaną we wrześniu 1974 roku. International Exlibris Centre zajmuje się promowaniem
własnej kolekcji. Każdego roku organizowane są wystawy ekslibrisów z konkretnego kraju
(np.: polski ekslibris prezentowany był w 1977 roku, rosyjski w 1977 i 1983, angielski w
1978, japoński w 1982 roku) bądź z pracowni graficznej (np.: Tazé z Paryża w 1983,
Clement z Amsterdamu w 1984), jak też wystawy ekslibrisu wykonanego konkretną techniką
lub wystawy artystów (np.: Belg Gerard Gaudaen w 1984 roku). Aczkolwiek Centrum nie
posiada własnej sali wystawowej - jeżeli organizuje wystawę korzysta z uprzejmości
Muzeum Miejskiego.
Od 1977 roku International Exlibris Centre organizuje biennale ekslibrisu, na
które twórcy z całego świata winni wykonać znaki na specyficzny temat. Dzięki
współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ambasadami konkurs ten zdobywa
międzynarodowych zwolenników. Liczba uczestników stopniowo wzrastała osiągając w
1999 roku liczbę 714 artystów z 44 krajów, którzy zgłosili 1460 znaków na konkurs
"Literatura w Ekslibrisie".
Centrum Ekslibrisu w Sint Niklaas dzięki darowiznom, zakupom i wymianom powiększyło
kolekcję do liczby 160 tysięcy ekslibrisów i małych grafik. Kolekcja zorganizowana
jest w pomieszczeniu, w którym mieści się 1800 teczek ze zbiorami. Kolekcja
ekslibrisów uporządkowana jest poprzez podzielenie jej na trzy części: Znaki od XVI do
XIX wieku, Jungendstil oraz Współczesność. Współczesne ekslibrisy ułożone są
alfabetycznie według krajów, artystów i następnie właścicieli znaków. Liczba
polskich znaków jest zaskakująco pokaźna. Oprócz w/w archiwum jest jeszcze biblioteka
z tysiącem specjalistycznych książek i magazynów.
Będąc w Belgii nie zapominałam o kontynuowaniu mojej działalności
"wystawienniczej". I tak zorganizowałam dwie wystawy indywidualne. Pierwsza
ekspozycja miała miejsce od 1 do 25 maja 2000 roku w Bibliotece KASP w Antwerpii i
była jedną z atrakcji drzwi otwartych na Akademii. Natomiast drugą wystawę
indywidualną zaprezentowałam w ramach programu "Dungelhoeff - 2000" w Lier
(29 kwietnia - 21 maja 2000). Obydwie wystawy prezentowały moją twórczość
litograficzną.
Starałam się też uczestniczyć w ważniejszych wystawach i konkursach na świecie. W
tym roku wzięłam udział w Międzynarodowym Konkursie na ekslibris "Drzewo
Guadelupe" w Meksyku, gdzie otrzymałam wyróżnienie oraz Krakowskim Biennale
Ekslibrisu Polskiego uzyskując medal za swoje prace.
Wszystkich czytelników, chcących zobaczyć efekty antwerpijskiego stypendium zapraszam
do Galerii Ekslibrisu w Krakowie, gdzie od 16.12.00 do 03.02.01 prezentowane będą
litografie mojego autorstwa."
Małgorzata
Seweryn
(Ex Bibliotheca nr 2(4) 2000, str.6)
|