"III Międzynarodowy Przeglad
Ekslibrisu
Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera "Katowice 2001""
Powiodło się.
Przegląd doszedł do skutku i uznać go można za niezwykle udany. Zapoczątkowany przez
Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w 1992 roku, kontynuowany w 1996 roku zapowiadał się
na cykliczne kwadriennale. Niestety kłopoty finansowe przeszkodziły w kontynuacji
konkursu. Od roku 2000 Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Katowicach włączona została w
strukturę organizacyjną Biblioteki Śląskiej, która w 2001 roku przejęła
przedsięwzięcie i zorganizowała Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu przy wsparciu ze
strony miasta.
Katowicki
Przegląd Ekslibrisu jest wyjątkowy. Promuje najstarsze techniki graficzne, techniki
wypukłodrukowe: drzeworyt i linoryt. Jest to niecodzienne zawężenie i przekonana
jestem, że właściwe. Na wielu graficznych konkursach techniki te w konfrontacji z
wklęsłodrukami często wypadają mniej atrakcyjnie. Jest to wynik ich pozornej prostoty,
wynikającej z ograniczeń technicznych. Specyfika tych technik często nie pozwala
pokazać całej gamy szarości jak w akwatincie czy mezzotincie, cienkich jak włos kresek
jak w akwaforcie. Wypukłodrukowi graficy mnożą matryce chcąc stworzyć np. kolorowe
lub monochromatyczne dzieło. Ciężko jest nałożyć wałkiem kilka kolorów na jedną
płytę tak by było ono kolorystycznie zadawalające. Pod tym względem jest to
efektywniejsze w technikach metalowych, gdzie swobodniej można nakładać farbę. Taki
jest charakter klasycznych technik wypukłodrukowych. Zasługują one więc na ocenę we
własnej klasie.
Mało jest
konkursów, które nagradzaja prace w ramach konkretnych technik (np. nagroda w dziedzinie
płaskodruku, wklęsłodruku i wypukłodruku). Jedynym konkursem jaki znam, który
wprowadził taki podział jest Biennele Ekslibrisu organizowane przez Międzynarodowe
Centrum Exlibrisowe w Sint Niklaas w Belgii. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że i w
Polsce, i właśnie w Katowicach organizowany jest taki wyjątkowy przegląd, gdzie
wypukłodruki mają równe szanse.
Artyści z 24
krajów świata nadesłali prace na III Międzynarodowy Przeglad Ekslibrisu
Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera "Katowice 2001". Jury
Przeglądu w składzie: art.graf. Jan Szmatloch, art.graf. Pavel Hlavaty (Czechy), ks.
Henryk Pyka, dr Aleksandra Pethe, art.graf. Tadeusz Michał Siara, Magdalena Skóra,
Stefan Steller, Ilona Nowak (komisarz Przeglądu) postanowiło przyznać:
I Nagrodę - Grzegorzowi Hańderekowi (Polska), II Nagrodę - Agnieszce Gozdór (Polska),
III Nagrodę - Cees Andriessen (Holandia),
Dodatkowo
przyznano również Nagrodę Specjalną Dyrektora Biblioteki Śląskiej Vasilowi
Kuravskiemu (Ukraina) oraz 2 wyróżnienia Towarzystwa Przyjaciół Książki (Oddział
Śląski) dla Yvesa Peetersa (Belgia) i Evgenija Bortnikova (Rosja), a także
wyróżnienie Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach dla Gyula Köhegyi (Węgry)
Jury przyznało
18 Wyróznień Honorowych w postaci Dyplomów i Medali im. Pawła Stellera, które
otrzymali: Salamon Arpad (Słowenia), Sonja Brys (Belgia), Elisabetta Diamanti (Włochy),
Egbert Herfurth (Niemcy), Martin Manojlin (Czechy) Emil Moritz (Rumunia), Anuar
Otegen-Tana (Kazachstan) Arvydas Pakalka (Litwa), Yves Peeters (Belgia), Arkady i Gennady
Pugachevsky (Ukraina), Ella Tsyplyakova, Viktor Zastolsky, Iwan Żeliostow i Ewgenij
Bortnikow (Rosja), Juliusz Szczęsny Batura i Marek Lercher (Polska), oraz moja skromna
osoba pisząca ten artykuł.
Uroczyste
wręczenie nagród, medali i dyplomów nastąpiło podczas otwarcia wystawy prac
nagrodzonych i wyróżnionych w III Przeglądzie. Wernisaż odbył się 22 marca 2002 roku
o godz.14.00 w Galerii Holu Głównego Biblioteki Śląskiej w Katowicach. Na
uroczystość wręczenia nagród i wernisaż przybyło sporo gości, chociaż samych
laureatów stawiło się na ceremonii zaledwie czterech; trzech artystów z Polski
(Hańderek, Gozdór, Seweryn) i jeden ze Sloweni (Arpad Salamon).
Wystawa
pokonkursowa - ciekawie zorganizowana. Prace każdego z nagrodzonych i wyróżnionych
prezentowane były w osobnych antyramach. Była antyrama Agnieszki Gozdór, Małgorzaty
Seweryn, Ewgenija Bortnikowa... itd. Reszta ekslibrisów zakwalifikowanych do wystawy
musiała zadowolić się bliskim towarzystwem innych znaków. Ekspozycja pokonkursowa
pokazała, że wypukłodruk nie jest ograniczeniem dla artystów wypowiadających się w
tych technikach. To dobrodziejstwo pozwalające na czytelne w przekazie i formie,
specyficzne przedstawienie ekslibrisowe. Prace nagrodzone to właśnie przejrzyste,
oszczędne w formie, czarno-białe (Hańderek, Gozdór) lub podkreślone subtelnym
kolorem, geometryczno-liternicze (Andriessen) ekslibrisy.
Jak podkreśla
Jan Szmatloch w tekście katalogu: "Poziom artystyczny i różnorodność
katowickiego Przeglądu przekonuje, że ekslibris zachował tożsamość i wcale nie grozi
mu manieryczna samozagłada, zaś prace nagrodzone i wyróżnione dają nadzieję, że
autentyczne wartości tej formy graficznej będą przeważać". Taką i ja mam
nadzieję czekając na kolejną edycję katowickiego, wypukłodrukowego kwadriennale.
Małgorzata
Seweryn
"III
Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu Drzeworytniczego
i Linorytniczego im. Pawła Stellera "Katowice 2001",
Ex Bibliotheca nr 1(7), Warszawa 2002, str. 20 |
|