MAŁGORZATA SEWERYN zaproszona do
zaprezentowania swoich litografii podczas "Antwerp Chess Event" w Arenahall w
Deurne-Antwerp w Belgii (19 - 27 sierpnia 2000 roku) zaprezentowała 26 kolorowych
litografii zainspirowanych grą w szachy. Wystawa zatytułowana
'SZACHOWE LITOGRAFIE' była indywidualną ekspozycją artystki
uświetniającą międzynarodową imprezę szachową. Antwerp Chess Event
zorganizowany został przez miasto Antwerpię, Ons Schaakgenoegen Kempen oraz Piet
Roelen Productions. Szachową gwiazdą tego turnieju był mistrz świata w grze w szachy
Gary Kasparow.
A oto co
Jerzy Giżycki (autor dzieła "Z szachami przez wieki i kraje", krytyk)
napisał o tych litografiach w katalogu wystawy w Galerii Fra Angelico w Katowicach
w 1998 roku:
"Szachy w cyklu litografii Małgorzaty Seweryn stanowią
motyw spełniający rozliczne funkcje. Są przede wszystkim - jako figury szachowe -
konkretnym znakiem niosącym poprzez symbol wyobrażenie żywych postaci: król, para
królewska, skoczki-konie, pionki-ludziki... Za tymi znakami, o konkretnych kształtach
figuralnych, kryją się tradycyjne pojęcia (zdefiniowane regułami gry) możliwości
działań, ruchów, konfliktów oraz sytuacji: przemarsz, skok, osaczenie, atak, obrona,
szach, wreszcie mat. Te różnorodne układy pozycyjne - od statycznych do
ekstremalnie dramatycznych - otrzymują nastrojowe rozwiązania kompozycyjne. Towarzyszy
im aura niepokoju i tajemniczości. Losy szachowych bierek przeobrażają się w życiowe,
ludzkie sprawy. Krawędzie szachownicy i kwadraty pól nie trzymają się narzuconych
granic, białe i czarne czworokąty deformują się, powierzchnia gry rozszerza się,
wypełnia place i ulice. Architektura - domy, arkady, portale - przydaje obrazom
konkretności. Rzucane cienie potęgują nastrój zagrożeń, napięć i zderzeń. Może
to być samotność wyizolowanego człowieka-figury, czy też rozterka stojącego na
rozdrożu piona-pielgrzyma, bądź wreszcie finałowa zagłada głównego bohatera
(szach-mat !). Impresje te, o metaforycznej strukturze, wywołują skojarzenia treściowe
łączące abstrakcję gry z rzeczywistością egzystencji człowieka".